محمدخان عارفی
دانشجوی دکتری قرآن وعلوم باگرایش روانشناسی،جامعه المصطفی العالمیه،مشهد،ایران، M.KH.AREFI.1980@GMAIL.COM
چکیده:
همزیستی مسالمت آمیز؛ اصل اساسی در پیوند زندگی اجتماعی بوده و نقش مهم در تأمین امنیت و آسایش اجتماعی و توفیق دست یابی به موفقیتها و پیشرفتهای فردی و اجتماعی دارد. این پژوهش با هدف بررسی تحلیل کتابهای دروس اجتماعی افغانستان از حیث همزیستی مسالمت آمیز در میان اقوام و مذاهب در سایه تربیت دینی صورت گرفته است. با استفاده از دو مبناء همزیستی مسالمت آمیز و شاخصهای آنها که 25شاخص است، پرداخته شده است. پژوهش حاضر، تحلیل محتوای توصیفی و تحلیلی کمّی به روش اسنادی انجام شده است. وابزار گردآوری آن پژوهشهای اسنادی درکتابخانهها وپایگاه انترنتی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد محتوای کتب درسی دروس اجتماعی مطالب و مصادیق ارزشها و مبانی همزیستی مسالمت آمیز در سایه تربیت دینی بی توجه بودهاند. لذا محتوای آنها نقش تأثیر گذاری در بهبود و ارتقاء کیفیت نظام تربیت اسلامی و بر طرف کردن مشکلات و ایرادهای گذشته ندارند.
کلید واژهها:
همزیستی مسالمت آمیز، دروس اجتماعی، تحلیل محتوی، تربیت دینی
حکم وضعی اهلکتاب از منظر شیخ طوسی و محقق خویی
تحلیل کتابهای دروس اجتماعی دوره ابتدای افغانستان ازحیث همزیستی مسالمت آمیزمذاهب
همزیستی ,اجتماعی ,مسالمت ,تربیت ,دروس ,تحلیل ,همزیستی مسالمت ,مسالمت آمیز ,تربیت دینی ,دروس اجتماعی ,تحلیل کتابهای